DutchShuffle
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Global Shuffle van Garry Shepherd

+5
//HC//Guillaume
Recycer
Zooka
VandaliZe
STAR Boost d'Flash
9 plaatsers

Ga naar beneden

Global Shuffle van Garry Shepherd Empty Global Shuffle van Garry Shepherd

Bericht van STAR Boost d'Flash 15.05.09 0:02

Miljano's Shuffle-avontuur in Australië

Sander vroeg mij een stukje te schrijven over mijn ervaringen in Australië en mijn deelname aan de documentaire Global Shuffle van Garry Shepherd. Bij deze mijn verslag.

Millie
Laat ik mezelf toch maar eerst voorstellen, hoewel de meeste van jullie mij al wel zullen kennen van de beruchte, met veel kritiek ontvangen videoclip ?The Shuffle? van platenmaatschappij Cloud9. Mijn naam is Miljano en op youtube ook wel bekend als Millie. Ik ben denk ik één van de oudste shufflers van Nederland?31..yep that?s right! Het was daarom ook een echte verademing om in Australië kennis te maken met shufflers uit mijn leeftijdscategorie .

Sydney
Het is ongeveer anderhalf jaar geleden dat ik kennismaakte met het fenomeen Melbourne Shufflen. Mijn passie voor het shufflen maakte mij nieuwsgierig naar de oorsprong van deze dans. Begin 2009 kreeg ik de kans om de wereld rond te vliegen en met mijn Hollandse shufflevoeten over Australische bodem te lopen. Tijdens het begin van mijn shuffleavontuur verbleef ik in Sydney. Hier ontmoette ik twee shufflers die ik via Youtube heb leren, Benjamin en Zaron. Via mailwisselingen hadden we afgesproken elkaar te ontmoeten in Club Sublime..ook wel Subbies genoemd. Een geweldige ervaring. Het was een hele verademing om eindelijk eens in club rond te lopen waar IEDEREEN shufflet?nou ja?iedereen is misschien overdreven maar zeker een groot gedeelte. Nu kon ik eindelijk eens op mijn gemak shufflen zonder dat een hele menigte om je heen staat en zich verwonderd afvraagt wat je aan het doen bent. Het was geweldig om los te gaan tussen de Australische shufflers. O ja?in Sydney wonen erg veel Aziaten. En ook die zijn gek op Dancemusic en waren dus rijkelijk vertegenwoordigd in de club. Ik had soms het gevoel dat ik tussen de leden van Hardstyle Republic stond te shufflen..geweldig. Verder veel shufflers in PHD-hoodies en hier en daar een paar in phatpants. DJ Alex Kidd zorgde voor vette stampende hardstyle en harddancebeats.

PHD
Natuurlijk moest ik naar de stad waar het allemaal is begonnen?.Melbourne. Mijn bedoeling was om om Club PHD te bezoeken. Maar?werd me verteld PHD is GEEN club?PHD is de naam van een raveparty. Deze party wordt elke zaterdag gehouden in Inflation Nightclub in Melbourne. Helaas kwam ik op een zondag aan in Melbourne en vertrok ik vrijdag alweer. Met als gevolg dat ik de PHD-party heb moeten missen. Ik was van plan om de club dan maar op zondag te bezoeken. Dan kon ik in ieder geval toch zeggen dat ik er was geweest. Maar dit werd me afgeraden. De club bevond zich namelijk in een nogal obscure deel van de stad (veel bikers enzo). Ook schijnt de club al jaren slecht te draaien. Ook het feest PHD schijnt al tijden niet meer goed te lopen behalve dan de verkoop van de kleding.

Global Shuffle van Garry Shepherd DSC01869

Garry Shepherd
Toch heb ik op een bijzondere manier de shufflescene kunnen ervaren in Melbourne. Garry Shepherd heeft mij veel verteld over het shufflen in Melbourne. Garry is de man achter Melbourneshuffleoldskool.com. Een website met veel info over de beginjaren van het shufflen. Als je Garry echter ziet is shufflen het laatste waar je aan denkt. Garry is een kerel rond de 50 jaar oud met een dikke bolle buik en woont in Belgrave vlakbij Melbourne. Ik heb Garry leren kennen nadat hij mij had benaderd via Youtube. Hij wilde graag dat ik zou deelnemen aan zijn documentaire Global Shuffle, die begin 2010 gereleased gaat worden. Het was de bedoeling dat ik zijn studio zou bezoeken in zijn huis maar helaas werd het gebied waar Garry woont bedreigd door bosbranden. Daarom spraken we af in het centrum van Melbourne, waar Garry mij een tour gaf van de vele plekken waar de eerste raveparty?s werden gehouden. Pas nu begon ik goed te begrijpen wat de connectie is tussen shufflen en underground. Melbourne is namelijk een echt modern zakendistrict. In het zakencentrum van Melbourne wonen maar heel weinig mensen. In de beginjaren van het shufflen als de winkels in Melbourne en de kantoren sloten, liep de stad als het ware leeg. Qua clubs en discotheken was er weinig te doen. De jongeren die wilde feesten waren gedwongen zelf voor amusement te zorgen. Zo ontstonden illegale raveparty?s die op verborgen plekken in de stad werden gehouden. In kelders, garages, oude panden et cetera.
Tot slot bracht Garry mij naar de Lounge. Als je deze tent binnenstapt zie je niets meer dan een grote café met veel tafels en stoelen om een hapje te eten. Maar bijna 20 jaar geleden werden hier de eerste shuffle-optredens gegeven. Hier kwam ik in contact met Carlos, de eigenaar en Chris die over de marketing en promotie gaat voor deze club. Ook deze heren behoren tot de oude generatie van de shufflescene.

Global Shuffle
Zij waren erg benieuwd naar mijn verhalen, over hoe de shufflescene in Nederland is en hoe ik in contact was gekomen met deze dans. Ook Garry maakte van de gelegenheid gebruik om vragen aan mij te stellen. Het interview heeft hij vastgelegd op tape, dus als het goed is ben ik straks ook te zien in de documentaire Global Shuffle. Hoe de dvd er uiteindelijk uit zal komen te zien weet ik niet. Maar ik weet wel dat Garry er met veel passie en geduld aan bezig is. Hij is erg enthousiast over het feit dat de Melbourne Shuffle zich over de hele wereld heeft verspreid. Het fascineert hem hoe verschillende landen de dans oppakken. Garry heeft er helemaal geen moeite mee dat de Melbourne shuffle niet meer underground. Hij beseft dat het dansfenomeen een fascinerende evolutie aan het ondergaan is en moet lachen om shufflers aan de andere kant van die wereld die de dans underground proberen te houden. ?If the Melbourne Shuffle should have stayed underground, those kids on the otherside of the world would have never known about it?, aldus Garry.

Lees alles eerst voordat je dit filmpje gaat kijken, dan snap je de plekken uit het filmpje maybe een beetje!